Overmoed

Overmoed. De WYSIATI-regel impliceert dat de kwantiteit noch de kwaliteit van de aanwijzingen een grote rol speelt in het subjectief ervaren vertrouwen. Het vertrouwen dat individuen in hun overtuigingen stellen, is vooral afhankelijk van de kwaliteit van het verhaal dat ze op basis flexplek huren rotterdam van de beschikbare informatie kunnen samenstellen, zelfs al is deze beperkt. Vaak houden ze er geen rekening mee dat er belangrijke informatie kan ontbreken – wat we zien, is alles wat er is. Bovendien is ons associatieve brein geneigd een samenhangend patroon van geactiveerde ideeën te gebruiken en worden flexplek huen utrecht twijfels en dubbelzinnigheden onderdrukt. • Het framing-effect. Verschillende manieren om dezelfde informatie te presenteren leiden vaak tot verschillende gevoelens. De uitspraak dat ‘de kans op overleven na deze chirurgische ingreep 90 procent is’ stelt meer gerust dan de uitspraak dat ‘de kans op overlijden ro procent bedraagt’. Vleeswaren die beschreven worden als ’90 procent vetvrij’, zijn aanlokkelijker dan vleeswaren die aangeprezen worden als ‘met ro procent vet’. Deze omschrijvingen komen flexplek huren amsterdam duidelijk op hetzelfde neer, maar een individu ziet slechts de ene formulering, en wat hij of zij ziet, is het enige wat telt.
• Het negeren van de a-priorikans. Herinnert u zich Steve nog, die bescheiden en opgeruimde brave borst uit een vorig hoofdstuk, die vaak als bibliothecaris wordt gezien? De persoonsbeschrijving is saillant en beeldend, en hoewel u weet dat er meer mannelijke boeren dan mannelijke bibliothecarissen zijn, kwam dat statistische gegeven waarschijnlijk niet in u op. Wat u zag, was alles wat er was.
Over conclusies trekken
‘Ze weet feitelijk niets over de managementvaardigheden van deze persoon. Ze gaat alleen af op het halo-effect van een enkele goede presentatie.’
‘Laten we de correlatie tussen fouten wegnemen door verschillende meningen te verzamelen. Van onafhankelijke evaluaties zullen we meer informatie krijgen.’
‘Ze hebben dat besluit flexplek huren schiphol genomen op basis van een goed rapport van een enkele consultant. WYSIATT – wat ze zagen, was alles wat er was. Ze beseften eenvoudigweg niet hoe weinig informatie ze eigenlijk hadden.’
‘Ze wilden geen extra informatie, om het goede verhaal niet te verpesten. WYSIATI.’