Een groot marktaandeel

Gerelateerde afbeelding

Beschikken over een groot marktaandeel was tot voor kort alleen het voorrecht van een grote organisatie. Terwijl deze juist bekend staan om hun relatief hoge vaste kosten. Er zijn dan ook veel voorbeelden van organisaties die met een klein relatief marktaandeel toch uitstekend een boterham kunnen verdienen omdat ze andere kostenvoordelen hebben zoals lagere loonkosten, huistvestingskosten, marketingbudgets enzovoort.
Voor het goed kunnen toepassen van het BCG-model zal dit daarom altijd moeten worden aangepast aan de bedrijfstak en moeten worden afgestemd op de onderneming.
2.3.3 Extern onderzoek als onderdeel van de situatieanalyse
De omgeving van veel organisaties is heel veranderlijk van aard en daarom is het van groot belang om continu alert te blijven. Door middel van extern onderzoek worden ontwikkelingen uit de externe vergaderruimte groningen omgeving in kaart gebracht en vertaald naar mogelijke kansen en bedreigingen voor de organisatie. Extern onderzoek is een onderdeel van de situatieanalyse en kan gelijktijdig met het intern onderzoek worden uitgevoerd (figuur 2.16). Het extern onderzoek kan evenals het intern onderzoek worden verricht door (een combinatie van) zowel eigen medewerkers als externen.
Het resultaat van een extern onderzoek is dat de belangrijkste kansen en bedreigingen voor de organisatie zijn vastgelegd. Een voorbeeld van kansen en bedreigingen voor de financiƫle sector is weergegeven in figuur 2.17.