De samenwerking in franchisevorm voldoet in de praktijk uitstekend en biedt voor veel kleine ondernemers een goed toekomstperspectief. Kortgezegd heeft het franchisesysteem zowel de voordelen van een grootbedrijf, als de voordelen van het kleinbedrijf. Uitdemedia Albert Heijn hanteert franchiseformule Naast eigen winkels heeft Albert Heijn winkels die volgens de franchiseformule worden geëxploiteerd. In 1981 is Albert Heijn gestart met franchising van de eigen supermarktformule. Hierbij verstrekt Albert Heijn het winkelconcept, waaronder het uitgebreide assortiment, aan zelfstandige ondernemers. Deze franchisenemers maken gebruik van centrale diensten van Albert Heijn, zoals inkoop en reclamecampagnes. De franchisenemers hanteren ook de centrale richtlijnen wat betreft verkoopprijzen, winkelindeling en inrichting. Voor het ‘lenen’ van de formule en de daarmee samenhangende faciliteiten betaalt de franchisenemer Albert Heijn een vergoeding. Binnen de samenwerking behouden de deelnemers hun volledige zelfstandigheid: zij opereren voor eigen rekening en risico. Bron: Wtbsttt Albert Hltljn, september 1998
Uit de praktijk blijkt dat franchising een effectief concurrentiemiddel is tegenover de grote (vrijwillig) filiaalondernemingen in Nederland. Bij een filiaalbedrijf zijn alle winkelvestigingen in eigendom van één onderneming. Het succes blijkt tevens uit het feit dat ook filiaalbedrijven gebruik maken van het franchisesysteem. Een traditioneel filiaalbedrijf als Ahold en HEMA bestaat hedentendage uit een percentage franchisenemers. Tevens tenderen flexplek groningen inkoopcombinaties steeds meer naar franchising Enkele voorbeelden van dure franchise-ondernemingen zijn: Hubo en McDonald’s.
De hiervoor genoemde samenwerkingsverbanden zijn succesvol indien de gezamenlijke doelstellingen die ten grondslag lagen aan de samenwerking, worden gerealiseerd. Bijvoorbeeld als het bundelen van de inkoop voor een sterkere positie zorgt ten opzichte van het grootwinkelbedrijf. Naast de hiervoor behandelde samenwerkingsvormen bestaan er nog veel meer vormen van samenwerking in de detailhandel.